KUNDCASE - viskdalens åkeri
Företaget grundades 1969 & drivs av syskonen Anna & Fredrik Karlsson.
Det var ju er pappa som grundade bolaget, var det en självklarhet för er att ta över efter honom?
-Både ja och nej får jag nog säga, Fredrik har alltid jobbat här, men jag hade frisersalong och hade inga planer på att lämna det yrket. Sen skaffade vi barn tätt och efter föräldraledigheten var kunderna borta. Sen var man väl inte helt sugen på att jobba sena kvällar så det föll sig ganska naturligt. Det är ingenting jag har ångrat.
Vuxit sen dess och har ca 20 bilar i trafik. Ert upptagningsområde är Jönköping— Göteborg kan man säga, har ni några planer på att utöka området?
-Nej det har vi inte. Våra 26 chaufförer kommer hem när dagen är slut och det är både vi och dom nöjda med. Skulle man utöka området behöver man chaufförer som är borta över natt och det är varken vi eller dom intresserade av. Vi är nöjda och tycker detta är lagom.
Hur ser ni på framtiden?
-Det är ju såklart ovisst och jag (Anna) har väl trott sedan pandemin kom att det kommer bli svåra tider, men vi har klarat det bra. Tänkte även när kriget bröt ut att vi kommer få det tufft, men det verkar inte så. Det rullar på och visst, vi har förberett oss och samlat på oss vissa bitar ifall det skulle bli en svårare tid. Men just nu ser vi ljust på framtiden.
Ni som vi är ju ett familjeföretag, finns det några fördelar med det tror du?
-Ja men absolut det tror jag verkligen att det är, man får ju en förståelse för hur det fungerar i ett familjeföretag när man själv arbetar i ett. Det ser jag bara fördelar med.
Upplever ni att ni får den hjälp och stöttning som ni behöver?
-Absolut!! Det tycker jag verkligen, vi har Jennie som konsult och hon sköter sig exemplariskt.
Sen har vi känt varandra långt innan hon började på Wengbrand och känner varandra väl, men jag tycker det fungerar hur bra som helst.
Vad drömmer du om mest just nu?
Oj, ja man vill väl bara att kriget ska ta slut och att man ska kunna börja leva igen med allt vad det innebär. Tänk att våra barnbarn kommer läsa om detta i historieböckerna sen, det som vi lever i just här och nu.
KUNDCASE - Hallgrens buss ab
Företaget som startade 1975 och som sedan dess drivs inom familjen Hallgren. Det började med två taxibilar i Gällstad & nu är det utökat med både turistbussar, linjetrafik, miljötvätt & resebyrå.
Det måste kännas extremt bra att kunna förvalta & utöka sina föräldrars företag som ni gjort, vad känner du att du är mest stolt över?
-Just det här att vi alltid försöker ha hög kvalité i allt vi gör, allt från fordon till våra fantastiska chaufförer, det är jag stolt över. Att vi ger våra resenärer den där extra energin av en lyckad resa, kort som lång. Det är väldigt trevligt att få fylla en buss med 50 glada resenärer köra dem till deras resmål.
Hur många ”Hallgrenare” är ni i företaget nu?
-Vi är totalt 6 stycken just nu i företaget. Sen vad det lider så måste det ju ske en generationsväxling, det får man ju också ha med i bakhuvudet, sen är väl inte min plan att sluta vid 65 kanske, men man bör ju fundera på framtiden så att det blir bra för alla. Men det finns ju fler av oss.
Ni startade ju upp Resdax för ett antal år sedan, hur fick ni den idén att starta en resebyrå?
-Egentligen var det ganska självklart, vi hade ett gäng turistbussar och dom vill vi ju även utnyttja under vinterhalvåret. Vi hade kört åt tidigare ägaren. När hon ville sluta fick ett erbjudande om att ta över och då var det inget snack om saken.
Fördelen med detta är ju att man håller både chaufförer och fordon i gång på vintern då det är mindre att göra.
Vad har ni för framtidsplaner?
-Ja, du vi har ju varit uppe och vänt med det här att utöka linjetrafiken, men vi vill heller inte låta kvalitén bli lidanden. Vi är också väldigt måna om skoltrafiken, den har vi ju haft ända sedan Åke (pappa Hallgren) startade företaget -75, så den är vi väldigt rädda om.
Så den nivån vi har just nu är ganska perfekt. Personalen är otroligt viktig och vi vill ha hög klass på våra chaufförer och det finns ju inte hur många som helst. Så även om vi skulle kunna utöka så känns denna nivå väldigt bra om man är rädd om kvalitén.
Vad ser ni för fördelar med att anlita oss på Wengbrand?
-Vi har ju anlitat er sen första början, det känns som att vi följs åt, vi växer, ni växer. Det är tryggt att hålla fast vid någon som man haft kontakt med hela tiden.
Även om vi skulle kunna utbilda någon intern för att sköta mycket, så är det ingen direkt som är intresserad av den biten och det är också skönt att veta att det finns ögon utifrån som har koll på våra siffror.
Vart går din drömresa?
Rosa Bussarna i Afrika igen.
KUNDCASE - Lundberg Custom supplies Sweden 
Hej Mattias!
Du har gått från verktygsmakare till att starta upp en webb-shop med inriktning på tatueringsverktyg. Hur kom det sig att karriären tog fart åt det hållet?
-Jag började att bygga tatueringsmaskiner för ca 14-15 år sedan och det ena ledde till det andra. Då kom jag också i kontakt med andra återförsäljare som ville att jag skulle sälja deras artiklar. Jag var också med att starta upp den första tatueringsstudion här i Ulricehamn och byggde dessa maskiner.
Jag har läst någonstans att du lurade till dig första tatueringsmaskinen som 15-åring, hur lyckades du med det?
-Hahaha, ja jag vet inte. Jag gick nog på gymnasiet och åkte moppe till en fest i Timmele för att hämta den här maskinen. Han dök upp i skolan efter ett tag och tyckte att jag skulle betala 500 spänn om jag ville behålla maskinen. På den tiden testade man på sig själv tyvärr, tiden innan internet.
För en som inte är insatt i tatueringsbranschen inser man inte heller vilken uppsjö det finns av artiklar. På er gamla hemsida under kategorin Startkit kunde man se hur ni lagt upp den för att motverka oseriösa köpare. Men man förstod samtidigt att dem ändå finns där ute. Har det blivit bättre med att folk i allmänhet förstår med riskerna och att man nu ser det mer som konst än tidigare?
- Tyvärr är det lika illa fortfarande, vilket är märkligt. Vi som är verksamma i branschen får gå hygienutbildningar och andra utbildningar för att man ska vara säker på vad man gör. Det är ändå ett ingrepp på huden.
Det är ett antal dödsfall per år i världen som beror på att oseriösa tatuerare har fört in bakterier i blodet. Det är konstigt att många föräldrar ändå tar så lätt på det hela och inte förstår hur farligt det kan vara att gå till dessa hemmatatuerare.
Vi är väldigt noga med att inte ha någon som helst försäljning till de som inte är branschfolk.
Jag vet ju också att du slitit hårt med er nya hemsida den senaste tiden. Resultatet blev riktigt bra!
Sett till att ni kan sälja på er webbplats, var har ni era största kunder?
-Helt klart här i Sverige, vi är just nu i startgroparna för att göra reklam även i Norge och Danmark.
Det vore riktigt kul att komma in på exportmarknaden också. Dessa länder har inte riktigt lika stor marknad som Sverige, men slår man ihop dessa båda kan det bli riktigt bra. Det ska bli spännande att se vart detta leder.
Ni har ju varit kunder hos oss en längre period och kör nu i eEkonomi, hur upplever ni den
tjänsten? Känner du att ni får tillräcklig support från oss om/när det behövs?
- Ja absolut, det fungerar väldigt bra och sen har ju vi fördelen att ni finns en trappa ner, så är det något är det ju bara att kila ner. När jag startade upp det hela med enskild firma hade jag hjälp av David och när det började rulla på så ”tvingade” han mig att göra om och starta aktiebolag. Det är ju så det ska vara.
Vad gäller eEkonomi och dessa tjänster;
-Ja det stämmer, sen använder vi oss av Specters försäljningsverktyg. Vi får väl se lite hur vi ska bygga vidare på den tjänsten.
Sista frågan, hur ser en riktig drömdag ut?
- Svår fråga…
- Men vara ledig en dag och fiska är ju inte helt fel. Men samtidigt är det ju fantastiskt när man får en stor leverans och allt stämmer, eller att man haft en riktigt bra försäljning och allt flyter på.
KUNDCASE - Ulricehamns trädfällning 
Om man är sugen på mer sol på tomten eller få ett luftigare och mer välmående träd, är det Ulricehamns Trädfällning man ska kontakta.
Här löser man avancerad trädfällning, trädvård, stubbfräsning & skogsvård.
Hej Anton!
Du har ju gått från ett enmansföretag till flera anställda på rätt så kort tid. Hur känns det?
-Det är ju verkligen jätteroligt. Sen är ju det såklart en resa i sig och det blir mycket mer man behöver ha koll på, men det är ju fantastiskt kul. Träden slutar ju aldrig växa heller vilket är en fördel med vårt yrke.
Hur ser dina framtidsplaner ut?
-Drömmar finns det ju alltid gott om, jag är ju rätt ambitiös så jag hoppas väl på att fortsätta växa & bredda upptagningsområdet. Det viktigaste av allt är ju att man har nöjda kunder. Det är ju det viktigaste & att man hittar rätt personal.
Det här med att vara Arborist känns ju som ett utmanande yrke och skulle kunna vara farligt, när man ser er högt upp i träden med motorsågarna hängandes.
Är du aldrig rädd?
-Nja, rädd vet jag inte. Men det klart man har frågat sig någon gång då och då vad man egentligen håller på med varje dag. Sen kan det ju såklart vara svårt för människor att förstå hur man kan arbeta 25 m upp med några rep som enbart är 12 mm.
Vad är fördelen med att anlita oss på Wengbrand tycker du?
-Det var min pappa som började tjata om en revisor när jag precis hade startat aktiebolag. Sen tog det ett tag innan jag väl tog mig tid till att leta upp en revisor. Det slutade med att jag ringde till Wengbrand & fick prata med Andreas. Det är nog bland det bästa jag gjort, det är ju så mycket mer än bara debit och kredit man måste tänka på med ett aktiebolag och inte hade jag någon större erfarenhet sedan tidigare.. Jag skulle nog vilja påstå att det är mina mest väl investerade pengar.
Jag vet att du tävlat i trädfällning, vad är din största merit och stoltaste ögonblick?
- Ja ett par VM har jag hunnit med, första VM gjorde jag 2016 i Polen. Där lyckades jag ta mig en andraplats i trädfällning. Det är nog ett av mina stoltaste ögonblick. Tyvärr tar det väldigt mycket tid att träna inför dessa stora tävlingar, nu för tiden finns inte det tid för det längre tyvärr. Men framtiden får väl utvisa om det kan bli något mer VM.
KUNDCASE - GH HUsvagnar
Har sålt husvagnar sedan 1978, jobbar med de största märkena i Sverige; Kabe och Adria både när det gäller husvagnar och husbilar.
Här finns även en stor välsorterad tillbehörsbutik med allt från reservdelar till mysiga inredningsdetaljer.
Hej Jessica! Efter ett annorlunda år som 2020 var så fick man ju hålla sig hemomkring, men många ville ändå ut och se sig omkring. Märkte ni av detta i någon större utsträckning?
-Ja, vi gick ju från att vara jättebekymrade i början av året till att ändå känna att det blev ett bra år. Det som är roligt är att det dök upp många nybörjare, vilket i och för sig gjorde att vårt lager med begagnade vagnar är väldigt lågt. Men det är ju som sagt väldigt, väldigt roligt. Speciellt när dom kommer tillbaka & säger att dom fått en riktig aha-upplevelse och inte kan tänka sig något annat nu.
Vad har ni för planer inför framtiden? Hur ser trenden ut just nu, kan anar att den ändrats en del sedan våra föräldrar campade.
-När vi var små fanns det ju ingen prestige i det här med att campa, det var ju väldigt enkelt egentligen. Nu vill man inte göra avkall på bekvämligheten på samma sätt.
Man vill ha sin toalett och dusch, se sin favoritserie på kvällarna osv. Vilket så här i en pandemi också är väldigt tryggt, man håller sig till sitt eget, men kommer ändå ut.
Ni har ju använt oss här på Wengbrand under ganska många år, vad är fördelen med att anlita oss?
-David var ensam när vi hörde av oss till er 2008 och sen dess har det rullat på. Det är ju ovärderligt att ha någon som man kan fråga om vad som helt, när som helst. Elin är ju fantastisk på det sättet och en trygghet. Eftersom vi jobbar så tätt så har man också allt färskt i minnen om det dyker upp någon fråga.
Mitten på mars redan och går mot sitt slut och vi vet ju att sommaren kommer med raska steg, vad är din drömsemester/plats?
-Det finns inget som slår Skrea Strand i Falkenberg i fint väder. Det är det bästa!
WENGBRAND REDOVISNING AB HAR UTSETT NY VD.
Andreas Svensson tar över vd-posten och blir företagets första vd som inte heter Wengbrand i efternamn.
Wengbrand Redovisning grundades i Ulricehamn 1989. Grundaren Kjell Wengbrand har sedan dess haft en aktiv roll i företaget och succesivt släppt över allt mer av ansvaret till sonen David, som också varit vd sedan 2006.
– Det har varit en långsam generationsväxling som löpt under många år. Sedan jag tog ansvaret för byrån har den sakta men säkert förändrats till vad den är idag. Det hade inte varit möjligt utan de fantastiska människorna i företaget som har gjort att min roll nu kan förändras.
Att Andreas Svensson går in som vd kan ses som en slutlig del i generationsväxlingen. Grundaren Kjell Wengbrand går nu i pension och David Wengbrand övergår till en roll inom affärsrådgivning för Wengbrands kunder.
Läs mer om Andreas, Wengbrands framtid och generationsväxlingen.
KUNDCASE - SANDELLS BYGG AB 
Sandells Snickeri & Bygg AB grundades år 2004. Det är ett litet team, med snabb utveckling, som värnar om sina kunder. Sandells är ett gott gäng som har kul tillsammans och det märks även i arbetet.
Vi fick en intervju med Pontus Sandell.
Hej Pontus! Vi har förstått att ni utför i stort sett allt inom den här branschen, allt från nybyggen, tillbyggnationer, byter tak, renoverar kök osv. Ni kan det mesta helt enkelt?
-Ja precis! Vi hjälper till hela vägen, så har du en dröm så kan vi hjälpa till att uppfylla den. Mindre arbeten som att byta en dörr eller ett nytt trappräcke osv., till större projekt som nybyggnation av villa eller lagerhall.
Märker ni någon skillnad på arbetsbelastningen mellan de olika årstiderna?
-Under vintern är det något lugnare, men vi har alltid att göra. På vinterhalvåret är de flesta jobben inomhus.
Ni har varit vår kund sen 2016, vi hjälper er med bokslut bland annat. Er kundansvarig (Jenny Aneljung) tycker det är väldigt roligt att jobba med er. Hur upplever ni det?
-Verkligen, vi tycker att det fungerar väldigt bra. Har man någon fundering så är det alltid snabba svar tillbaka. Aldrig varit några konstigheter, så vi är mycket nöjda!
Du äger och driver Sandells Snickeri tillsammans med din pappa, hur är det att jobba så nära och tillsammans med honom?
-Jag har ju gått bredvid honom sen jag var liten och jag tycker det har fungerat jättebra. Nu för tiden så jobbar vi ju inte ihop alla dagar, men det har aldrig varit några problem, bara roligt!
KUNDCASE - SWEDTEAM AB
Swedteam AB är företaget som sedan 100 år tillbaka erbjuder jaktkläder av högsta kvalitet och som aldrig stör jakten.
Vi bytte några ord med Ulf Segerquist.
Ni ligger ju verkligen i framkant när det gäller den här branschen och det känns som att ni hela tiden jagar förbättringar. Är det någon speciell produkt som ni känner är den absolut bästa genom alla år?
-Ja vi har tagit fram ett unikt kamouflagemönster som heter Desolve, det är vi riktigt stolta över. Vi utvecklar våra produkter i samarbete med erfarna jägare för att man ska få en så optimal jaktupplevelse som möjligt.
Wengbrand är ju också ett familjeföretag precis som ni, vad tror du att man har för fördelar med det?
-Det finns ju en helt annan flexibilitet än om det är en större koncern. Man behöver inte ha samma styrning och rutiner på samma sätt, man har nära till besluten. Det är ju fördelen med att anlita Wengbrand också, man har en förståelse för varandra i olika situationer och händelser.
Om du får berätta en speciell jakthändelse, vilken blir det då?
-Oj, det finns ju många…. men jag sköt en kronhjort nere i Skåne för ett tag sedan. Det är alltid kul att få jaga på nya marker.
KUNDCASE - SVENSK VÄXTMILJÖ
AB Svensk Växtmiljö är ett Boråsföretag som sedan starten år 1982 sköter växtarrangemang i privata, kommunala och statliga miljöer. Bolaget har förutom Boråsområdet uppdrag i Göteborg, Kungsbacka, Jönköping, Varberg, Falkenberg och Halmstad. Greta Rosander är VD och en av ägarna, men vi tog en liten pratstund med Rebecca Johansson som ansvarar för ekonomi & marknad.
Det är många växter att ta hand om, hur många anställda är ni?
-Just nu är vi totalt 8 anställda.
Hur ser ni på framtiden? Finns det fler städer ni känner att ni vill komma in i?
-Vi ser ljust på framtiden, man vill ju alltid växa och komma in på fler ställen och städer. Just nu är det lite tuffare p.g.a. den här pandemin som råder i världen. Inte bara för oss utan många företag håller ju lite hårdare i sin ekonomi och permitterar sin personal, då är det tyvärr det lilla extra som man drar ner på.
Wengbrand är ett familjeföretag, vad tror du är fördelarna med att anlita en lite mindre byrå?
-Vi har Catarina Viljanen som vår kontakt och hon är en helt fantastisk person, det är mycket tack vare henne som vi anlitat er. Vi känner oss väldigt trygga med henne & vi känner att hon bryr sig om oss och vårt företag. Hon är rak och tydlig med vad hon tycker är bäst för vårt företag.
Till sist, vilken växt/blomma tycker du är den absolut vackraste?
-Jag älskar ju allt i ampelväg, allt som klättrar är fantastiskt. Samt blommande. Mina tre döttrar har blomnamn i både för och mellannamn (på bilden ses Rebecca med döttrarna Linnea, Melia & Felicia - bild på hur dessa blommor ser ut finns också att beskåda).
KUNDCASE - TATTOO SÖDER
Tattoo Söder är Ulricehamns enda tatueringsstudio som redan funnits i hela tio år. Mycket har hänt, bland annat ny lokal och utökad personalstyrka. Vi tog ett litet snack med Janne.
Hej Janne! Om du inte blivit tatuerare, vad hade du haft för yrke då?
-Jag har alltid drömt om att bli arkitekt. Sen finns det ju många roliga yrken och massor att göra, så vi får väl se vad som händer i framtiden.
Vi på Wengbrand har haft äran att jobba tillsammans med dig under flera år nu, vad är våra bästa egenskaper tycker du?
-Den familjära och jordnära känslan är viktigt. Känns tryggt att ha er både när det går bra och mindre bra, hade jag inte anlitat er så hade troligen lönsamheten varit sämre. Bra coachning och bollplank helt enkelt.
5 snabba frågor:
Färg Gråskala
Fria händer Färdig ritning
Bild Text
Arm Ben
Sommar Vinter
KUNDCASE - EMMAS STREETFOOD
Emmas Streetfood - Streetfood-stället du hittar i Ulricehamns södra del av Gågatan. Emma som drivit restaurang sedan flera år tillbaka har en passion för god mat med hög kvalité.
Hej Emma! Du har ju drivit både Street Friends och Krubb, men nu är det ditt namn som står på skylten. Det måste kännas extremt inspirerande?
- Absolut, det är det verkligen. Från Street Friends till Krubb blev det dock lite mer ”Stockholms-stuk”, med annan meny och helt andra priser än vad vi här i Ulricehamn är vana vid, så det blev mer naturligt att jag tog över och kör i egen regi. Jag vet ju vad som funkar här liksom. Vad man vill äta och är beredd att betala.
Man måste ju tyvärr ta upp Corona som härjar runt om i hela världen. Vi vet ju att du är extremt driftig och påhittig, du har ju redan dragit igång det här med frukostpåse, vad gör du mer?
- Ja, jag är nog rätt så driftig faktiskt och får väldigt många idéer. Vi började ju med frukostbuffé innan det här drog igång med Covid-19 så det kom aldrig riktigt igång, vilket det inte heller gjorde med påsarna, tyvärr. Men så snart detta är över så satsar vi vidare med vår frukost. Nu har jag köpt in en liten el-bil så att vi kan erbjuda utkörning av mat också. En fördel är ju att vi redan har online-bokning och Take-away, det är liksom redan inarbetat, så det känns riktig bra.
Vi på Wengbrand har ju hjälpt dig komma igång och köra eEkonomi, ett bokföringsprogram som ska vara enkelt att använda och du som kund får en överblick över hur företaget går. Hur upplever du det?
- Jo, men det är bra tycker jag. Jag har ju fördelen att jobba med Kajsa (Johansson) och hon sköter ju det mesta åt mig. Det är väldigt skönt att ha den hjälpen. Men det är ett bra program, enkelt att använda.
Att anlita oss som byrå är det något du rekommendera till andra och i så fall varför?
- Ja det skulle definitivt göra! Ni är ju hjälpsamma och flexibla, bra på att både pusha och bromsa vilket kan vara bra emellanåt (skratt).
Sista frågan, berätta om din absolut bästa matupplevelse:
- Svår fråga, men det finns inget som slår en god grillad flankstek från någon av våra svenska gårdar, hemmagjort kryddsmör, ihop med en god sallad och nygräddat vitlöksbröd och god cava, eller en kall öl.
KUNDCASE - BOGESTEN I ULRICEHAMN AB
Ett företag med många års erfarenhet av natursten, allt från plattor, murar, trappor, kant- & gatsten. Men också interiör-sten som tex. bänkskivor.
Ni har ju tagit fram en egen stämpel; Stensäkert, för att era kunder ska känna sig säkra på att de valt rätt leverantör. Hur kom ni på den idén?
-Det började med en brainstorming med Sture Hellstrand om att det borde finnas en kvalitetsstämpel, ungefär som svanen-märkningen fast för natursten. En slags trygghet på att det är kvalitetssäkrat, bra arbetsmiljö, att kunderna helt enkelt vet att dom får en bra produkt.
Hur kom det sig att ni valde oss på Wengbrand när ni startade ert företag?
-Från första början är jag är kompis med David (Wengbrand) och hade ett företag tidigare, där jag också jobbade med er, vilket fungerade väldigt bra. Sen letar jag alltid efter bra samarbetspartners som har det där lilla extra, bra service, lätt att bolla idéer med och just det här att man får respons direkt om ens idé är bra eller mindre bra. Ett bollplank helt enkelt. Brukar säga det till Andreas (Svensson) att han är inte bara min konsult utan även psykolog. Just tryggheten att man har er i ryggen och man vet att ni har den övergripande blicken över hur allt ser ut. Det känns väldigt bra.
Det har ju varit några år nu där man ser i trädgårdar runt omkring att det är mycket sten som gäller. Nu jobbar ju ni mest med anläggningsföretag, men vad är det kunderna frågar efter som mest?
-Just det här att det är svenskt och natursten är ju premium, premium kan man säga, det är det absolut bästa som finns, både när det gäller helhetsmiljön och materialet i sig. Kunderna har ju ändrat sig en del dom senaste åren och lägger större vikt vart materialet kommer ifrån, men även hur det kommer till anläggningarna, tänker på frakter och transporter. Man tänker mer på miljön rent allmänt mot tidigare och därför är importerat inte riktigt lika intressant längre, trots att det kan vara billigare. Natursten i sig är ju det bästa materialet man kan tänka sig ur miljösynpunkt, det finns helt enkelt inget annat.
KRAVET PÅ AKTIEKAPITAL HALVERAS
Från och med 1 januari 2020 är det ännu lättare att starta aktiebolag! Varför väljer man då att sänka kapitalkravet med 25 000 kr?
Det handlar helt enkelt om att göra företagsformen mer tillgänglig för de som vill starta och driva ett företag. Vissa branscher har ett lägre kapitalbehov och då har man ansett att ett lägre aktiekapital ska främja företagandet.
Vad som kan vara bra att tänka på när man går i tankar att starta aktiebolag med 25 000 kr i aktiekapital är att det endast kostnader om 12 500 kr kan tas innan företaget är på obestånd och kontrollbalansräkning måste upprättas. För aktiebolag där intäkterna kan dröja kan det därför vara klokt att tänka till en extra gång innan beloppet på aktiekapitalet bestäms. Wengbrands bollar gärna tankar och idéer med er som funderar att starta aktiebolag. När tankarna är klara kan vi självklart hjälpa till med uppstarten av bolaget.
SKATTEVERKET SPECIALGRANSKAR
Varje år fokuserar Skatteverket lite extra på några områden för att motverka fel och fusk. Under 2020 kommer följande områden att kollas extra: städ-, transport- och byggbranschen.
I städbranschen kommer granskningen att fokusera på de företag som riktar in sig mot andra företag och dess lokaler (tex, industri– eller kontorsstädning). Här kommer man samverka med polis & arbetsmiljöverket.
Transportbranschen fokuseras på lättare fordon (under 3,5 ton) som inte kräver lastbilskörkort och bygg-branschen fortsätter granskningen på samma sätt som tidigare.
Skatteverket kommer tillsammans med andra myndigheter även motverka felaktig användning av folkbokföring, för att förhindra att falska anställningsintyg används, identitetshandlingar mm.
Skatteverket kommer även öka sitt fokus på privata kostnader i verksamhet & oredovisade förmåner, exempelvis förmånsvärde på fordon, bostads- och fritidshus.
räknenissarna önskar god jul & gott nytt år
Vi har räknat för fullt och kommit fram till att det blir en lång ledighet för de allra flesta. Skönt och välbehövligt, passa på att koppla av och finn ro. Fyll skafferierna och ladda batterierna.
Vi tackar för det gågna året och önskar er alla en riktigt God Jul & ett Gott Nytt År.
OBS! Vi håller stängt mellan jul och nyår (27-28/12) och öppnar åter onsdag den 2/1. Väl mött 2019!
Kring årsskiftet är det mycket som händer för egenföretagare. Här är datumen du inte får missa!
* 17/1: Momsdeklaration, november månad
* 17/1: Arbetsgivardeklaration, december månad
* 31/1: Kontrolluppgifter och rapportering till Fora
Vi passar på att uppmana er att lämna in underlagen i god tid, så att vi kan ge er så bra service som möjligt liksom rätt beslutsunderlag i rätt tid.
Må väl! //Gänget på Wengbrand
molnbASERAD REDOVISNING
Idag kan vi hitta precis allting i molnet. Det inkluderar även er redovisning. De lokala servrarna försvinner och verksamheten ska bli molnbaserad. Som kund hos oss garanterar vi att din redovisning är i tryggt förvar då vi använder kvalitetssäkrade moln- och lagringslösningar. Den enda skillnaden ni kommer märka är ökad tillgänglighet och samarbete. Lägg där till diverse lösningar för att minska pappersanvändning vilket både är effektiviserande och miljövänligt.
I vårt förändringsarbete ingår även att vi vill arbeta med våra kunder i realtid. Vi vill helt enkelt vara med där det händer, mitt i den dagliga verksamheten. Det som behövs är ett bokföringsprogram på webben med en eventuell integrerad bank- och scanningsfunktion, som scannar och tolkar leverantörsfakturor och kvitton. Allt detta styrs av en mobiltelefon och en dator, något som ni alla har.
NU INFÖR VI FAST PRISSÄTTNING
Flera företag i bygden har varit kunder sedan 80-talet, andra sedan 90-talet och vissa väntade ända till 00-talet innan de hoppade på Wengbrand-tåget. Oavsett när samarbetet initierades har affärsmodellen varit oförändrad. Prissättningen har baserats på timpriser beroende på vilken tjänst som utförts, precis som hos de flesta andra redovisningsbyråer. Under åren som gått har vi lyssnat på våra kunder och analyserat vårt arbetssätt, därigenom har vi kommit fram till att tiden för rörlig prissättning har passerat sin topp. Vi är medvetna om att nuvarande sätt kan leda till oklarheter, framförallt vad du betalar för och när. Du som kund vet helt enkelt inte vilket belopp som står på fakturan förrän du håller den i handen. Med anledning av ovan anser vi därför att det är mer kundvänligt att ta fram ett fastpris och vilka tjänster som inkluderas i det. Vad innebär då detta i praktiken? Jo, det innebär att du vet vad uppdragen/uppdraget kommer att kosta innan det påbörjas och inom vilka ramar tjänsterna kommer att utföras. Alla villkor och priser kommer att kommuniceras och skrivas under av dig som kund innan arbetet startar. Vi är övertygade om att det nya arbetssättet kommer att underlätta för oss alla. Vid frågor eller funderingar, kontakta: andreas.svensson [at] wengbrand.se (Andreas Svensson), kontorschef Ulricehamn jennie [at] wengbrand.se (Jennie Näsström), kontorschef Borås
|
DAGS ATT ANMÄLA VERKLIG HUVUDMAN TILL BOLAGSVERKET
Senast den 1 februari 2018 måste de flesta företag och föreningar anmäla verklig huvudman till Bolagsverket. En verklig huvudman är den eller de personer som ytterst äger eller kontrollerar ett företag eller en förening, eller de personer som tjänar på att någon annan agerar åt dem. Om ni inte anmäler en verklig huvudman till registret kan Bolagsverket förelägga er att göra en anmälan inom en viss tid. Om anmälan ändå inte kommer in kan företaget eller föreningen behöva betala ett vite.
Bakgrund
2015 antog Europaparlamentet ett nytt penningtvättsdirektiv. Enligt direktivet måste alla EU-länder ha ett register över verkliga huvudmän. Syftet är att exempelvis banker och finanspolisen ska kunna ta reda på vem eller vilka som står bakom ett företag. Informationen om vem som är verklig huvudman ska bidra till att bekämpa penningtvätt och finansiering av terrorism.
Anmälan hos Bolagsverket
Fram till den 1 februari 2018 är anmälan av verklig huvudman gratis. Därefter kostar registreringen 250 kronor. Anmälan av verklig huvudman samt mer information hittar du på Bolagsverkets hemsida.
Kontakta gärna Johannes, vår expert på bolagsfrågor, om du vill ha hjälp med detta: johannes.lonqvist [at] wengbrand.se, telefon 0321-68 55 92.
Stora ändringar i 3:12-förslaget
I höstas presenterade regeringen ett förslag angående nya 3:12-regler. Förslaget har kritiserats och nu görs stora förändringar i utredningens ursprungliga utkast. Bland annat föreslås en slopad fyraprocentsregel och att schablonbeloppet i förenklingsregeln lämnas oförändrat. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2018. Här sammanfattar vi de viktigaste förändringarna.
I regeringens utkast till lagrådsremiss föreslås ändringar av de så kallade 3:12-reglerna, skatteregler som gäller delägare som äger kvalificerade andelar i fåmansföretag.
Förslaget innebär att beräkningen av det lönebaserade utrymmet ändras och att kapitalandelskravet utformas som ett tak för det lönebaserade utrymmet. Dessutom begränsas uppräkningen av sparat utdelningsutrymme, ett gemensamt takbelopp för utdelning och kapitalvinst införs och skattesatsen höjs för utdelning och kapitalvinst inom gränsbeloppet.
Ovanstående innebär alltså en stor skillnad jämfört med det förslag som enmansutredaren lämnade i början av november 2016. Precis som tidigare föreslås de nya bestämmelserna träda i kraft den 1 januari 2018.
De viktigaste ändringarna i det uppdaterade förslaget:
-
Utredningen föreslår att förenklingsregeln (även kallad schablonregeln) för beräkning av gränsbeloppet lämnas oförändrad, det vill säga 2,75 gånger inkomstbasbeloppet (cirka 160 000 kronor). Dock föreslås vissa begränsningsregler i de fall förenklingsregeln tillämpas i ett bolag, som i så fall skulle innebära att delägaren inte får beräkna något gränsbelopp alls i andra bolag.
-
Löneuttagskravet för att delägare ska få tillämpa löneunderlagsregeln lämnas oförändrad.
-
En höjning av skattesatsen på utdelning och kapitalvinst inom ramen för gränsbeloppet på K10-blanketten (aktiva delägare), från dagens 20 till 25 procent. Däremot föreslår regeringen att skattesatsen för utdelning och kapitalvinst över takbeloppet kvarstår vid dagens 30 procent. Detta skiljer sig från det tidigare förslaget, där utredningen föreslog en sänkning till 25 procent.
-
Den tidigare fyraprocentsregeln slopas. Regeln innebär att delägare som äger mindre än fyra procent av andelarna i ett företag får beräkna ett lönebaserat utrymme. Däremot begränsas det lönebaserade utrymmet för delägare som äger mindre än fyra procent av kapitalet i företaget till högst 0,25 gånger den egna eller närståendes kontanta ersättning från bolaget, eller dess dotterföretag, året före beskattningsåret.
Ovanstående förslag skickas nu på en ny remissrunda. Fortsättning följer!
GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
Än lyser snön med sin frånvaro i Sjuhäradsbygden – men vi på Wengbrand hänger inte läpp för det! Julen kommer ju oavsett, och för oss är detta något av en favorittid på året med full fart i tomteverkstaden.
Mellan alla årsbokslut och bolagsbildningar vill vi passa på att tacka alla våra kunder för det gångna året och önska er en riktigt god jul och ett gott nytt år.
Vi ses efter helgerna!
Varma hälsningar från gänget på Wengbrand
Passa på att bilda aktiebolag innan nyår!
Vi börjar närma oss årets slut vilket ofta innebär stor efterfrågan på aktiebolag. För att tillgodogöra sig lågt beskattat utdelningsutrymme från ett fåmansaktiebolag rekommenderar vi att bilda aktiebolag innan kalenderåret är slut. Det enda kravet för att erhålla detta är att man är ägare av aktierna vid kalenderårets ingång, därför är det hög tid att bilda bolag nu för den som behöver.
Vi hör till de mest prisvärda bolagsbildarna på marknaden och erbjuder Lagerbolag till ett fastpris om 5 000 kr (exklusive Bolagsverkets avgifter). Utifrån ert behov skapar vi ett bolag som är skräddarsytt just för er. Gå in på www.startaab.se redan idag och lägg in din beställning så garanterar vi ett organisationsnummer inom 2 timmar*.
Vid frågor kring bolagsbildning eller om du har andra funderingar kring ändringar/omstruktureringar inom era bolag så är ni välkomna att kontakta oss på 0321-685590 alternativt ulricehamn [at] wengbrand.se
*tidsgarantin gäller vardagar då beställningen inkommer mellan 08.00-15.00
FÖRNYELSENS VINDAR BLÅSER HOS WENGBRAND
Förnyelsens vindar blåser genom Wengbrand Redovisnings kontor i Ulricehamn och Borås. Vi har under en tid arbetat med att vitalisera vårt varumärke och har dessutom breddat vårt utbud genom att nu även erbjuda revision för de bolag som behöver det.
I och med denna förändring i vår verksamhet passar vi nu också på att byta namn och vårt nya namn blir kort och gott: Wengbrand.
Namnbytet innebär att vi också byter logotyp och grafisk profil i alla våra kanaler. Vårt nya kommunikationskoncept bygger på en enkel men sann idé: vi kan vår bygd! Vi är en leverantör med rötterna i den lokala myllan, som känner för bygden, bygdens människor och de företag som verkar här.
Allt som du idag tycker är bra hos oss kommer att förbli precis som det är. Samma personal, samma rutiner, samma kvalitet på arbetet, samma ägare, och samma goda relationer.
Gå gärna in och titta på vår nya hemsida på www.wengbrand.se och givetvis hoppas vi att du ska gilla oss på Facebook och LinkedIn. Och är det någonting du vill fråga oss om är du förstås varmt välkommen att slå oss en signal eller skicka ett mail redan idag.
Ha en bra fortsättning på hösten!
Organisationsförändringar
Wengbrand växer. Kul, tycker vi! Som ett led i detta har organisationen genomgått ett antal förändringar. Vi är mycket glada över att Nina Hagman och Jennie Näsström tillträtt som kontorschefer i Ulricehamn respektive Borås. David Wengbrand, som tidigare jobbat mer kundnära och med löpande uppdrag, kommer nu främst ägna sig åt Wrebit, Wengbrands egen bokföringsapp. [Läs mer]
– Som många av våra kunder redan märkt har Nina och Jennie varit kontorschefer under en period. Så egentligen sker ingen praktisk förändring, utan nyheten handlar snarare om att vi vill vara tydliga med detta. Nina och Jennie gör redan ett kanonjobb och jag är helt övertygad om att det kommer att fortsätta så, säger David Wengbrand.
Appen Wrebit är en Wengbrandinnovation i grunden och en naturlig del av Wengbrand.
– Satsningen på Wrebit innebär att vi även i fortsättningen kommer att kunna förenkla vardagen för våra kunder. Vi tror att Wrebit är framtiden inom bokföring, säger David Wengbrand.
Utredning pågår om nya 3:12 regler
Wengbrand samarbetar med revisionsbyrån RSM i Göteborg, vars skattejurist nyligen gjorde en genomlysning av en intressant utredning av 3:12-reglerna.
Just nu pågår alltså ett arbete där regeringen ser över de så kallade 3:12-reglerna. Detta regelverk är välbekant för många ägare av fåmansbolag, då detta regelverk reglererar hur utdelningar och kapitalvinster beskattas. Översynen uppmärksammar det eventuella problemet med inkomstomvandling, det vill säga att högbeskattade arbetsinkomster omvandlas till lågt beskattade kapitalinkomster. Frågan som ställs är om reglerna såsom de nu är utformade kan missbrukas av ägare till fåmansbolag. Eftersom utrdeningens direktiv är att förslaget ska medföra höjningar av skatten på detta område, kommer förändringarna med stor sannolikhet att innebära försämringar för delägare i fåmansbolag.
Utredningen ska överlämna sitt förslag senaste den 1 november 2016. Därefter följer beredningen av förslaget och utgår man från den tidsrymd detta brukar ta är det tänkbart att de nya reglerna träder i kraft från den 1 januari 2018. Det är inte klart exakt vilka förändringarna kommer att bli, men följande är tänkbart:
- Skatten på utdelning och kapitalvinst inom gränsbeloppet höjs från 20% till 25%. En sådan förändring betraktas inte som särskilt kontroversiell mellan riksdagspartierna och är också en förändring som är enkel att genomföra. Med tanke på att det är lagtekniskt enkelt att genomföra förändringen vore det till och med möjligt att genomföra den före 1 januari 2018.
- Schablonbeloppet kan komma att sänkas. Det uppgår år 2016 till 159 775 kronor och en sänkning skulle innebära en försämrad förenklingsregel. Detta schablonbelopp har mer än fördubblats under det senaste decenniet och det är sannolikt att en försämring kommer att föreslås, även om utsträckningen av försämringen är oklar i dagsläget.
- Beräkningen av löneunderlaget kan förändras, möjligen på så sätt att man inte längre får räkna med delägarnas löner i löneunderlaget, vilket för bolag med endast en eller ett fåtal anställda skulle få stor effekt.
Dessutom har det under en längre tid spekulerats i att de sparade utdelningsutrymmena på K10-blanketterna kommer att går förlorade. De indikationer som givits pekar dock på att det är mindre troligt att dessa kommer att gå förlorade.
Det är viktigt att understryka att det som sägs här ovan enbart är vad RSM tror är tänkbara förändringar av regelverket. Till dags dato är inga färdiga förslag presenterade, utan detta kommer att ske först den 1 november 2016.
Har ni frågor kring förändringarna av 3:12-reglerna är ni varmt välkomna att höra av er till er kontaktperson hos Wengbrand.
NU FINNS WREBIT I APP STORE!
Goda nyheter innan jul, vår bokföringsapp finns nu att ladda ned i App Store. Söker du ett komplett bokföringssystem i telefonen, ja då är Wrebit något för dig! Läs mer på: www.wrebit.se Ladda ned appen här: https://itunes.apple.com/se/app/wrebit/id1046200849?l=en&mt=8
STIPENDIUM FRÅN STIFTELSEN CURAMUS – WREBIT
Nya framgångar för Wrebit och David, förra veckan mottog han ett stipendium från stiftelsen Curamus, värt 100 000 kr. Utvecklingen av appen har gått framåt och under nästa vecka förväntas den finnas i App Store. Läs mer om stipendiet här: http://www.ut.se/lokala-nyheter/stort-stipendium-til-david-wengbrand/
Wengbrand - årets företagare 2015
Kvällen den 20 mars samlades alla företagare i Ulricehamnsbygden för att umgås, mingla och fira. Under kvällen delades ett antal priser ut och till vår stora glädje blev det Wengbrand Redovisning, och David Wengbrand, som fick utmärkelsen ”Årets företagare”! Läs Davids kommentar om utmärkelsen här